Brev:
Mad- og mælkeindtag - 6 mdr.
30. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Mad- og mælkeindtag - 6 mdr.
Kære Helen
Lige et par spørgsmål angående vores 6 måneder gamle datters mælke- og madindtag.
Hun har været i gang med grød/mos, siden hun blev 4 måneder, og det er gået stille og roligt fremad uden problemer. I den sidste uge, hvor hun blev 6 måneder, begyndte hun virkelig at tage godt fra, og hun er nu oppe på 4 måltider om dagen (morgen/middag/eftermiddag/aften). Samtidig var vi i sidste uge på ferie, og på grund af lidt "ringere" køkkenforhold i det sommerhus, hvor vi holdt ferie, fik hun primært mad købt på glas.
Nu hvor vi er kommet hjem igen, har vi så genindført hjemmelavet mos/grød, men jeg synes desværre, at hun ikke er helt tilfreds med den lidt grovere konsistens i maden. Nu er købemad jo meget lind og behagelig, men selv havregrøden virker det til, at hun synes er for "grov". Og hvor købemad blev suget af skeen, synes jeg, at størstedelen af den hjemmelavede grød/mos ryger ud igen. Men vi synes jo, at hun skal vænne sig til grovere mad, og min umiddelbare indskyldelse er at holde fast i den hjemmelavede mad, og så forventer jeg da, at hun nok skal vænne sig til konsistensen. Er du enig i dette?
For så vidt angår mælk bliver hun stadig ammet morgen/middag/(eftermiddag)/aften/nat. Hun har dog i nogle uger været noget "kræsen" med brystet: det venstre har slet ikke duet undtagen om natten, og jeg andre gange måtte lokke hende på højre bryst med sut og vug. Vi har forgæves forsøgt at give hende flaske, da det har virket som om, at hun bare ikke synes, at mælken kommer hurtigt nok (selvom jeg har masser af mælk i begge bryster). Men hun har overhovedet ikke vist nogen interesse for flasken. Nu virker det så lidt som om, at hun er blevet lidt mere tilfreds med brystet, men jeg kunne da efterhånden godt tænke mig, at hun i stedet kunne tage en flaske. Har du et bud på, hvordan det kan lade sig gøre?
Sidst men ikke mindst er det så ikke korrekt, at vi nu, hvor vores datter er blevet 6 måneder, godt må begynde at give noget almindelig mad, som vi blot blender/moser?
De bedste hilsner,
Mor til 2